Sociální média mají svou budoucnost teprve před sebou, alespoň pokud jde o příjmy z reklamy. Podle studie od BI Intelligence se jen v USA útrata za reklamu přes ně do roku 2017 zvýší na 11 miliard dolarů. Sociální média navíc mají proti některým svým konkurentům tu výhodu, že již úspěšně započala s orientací na mobilní prostředí, kam se stěhují i uživatelé.
Sociální média jsou v komunikaci značek s veřejností stále důležitějším nástrojem, který v nějaké podobě používá z velkých značek skoro každá. I přesto se ale společnosti zatím drží při zemi pokud jde o objem prostředků, které do marketingu přes ně investují. Podle studie BI Intelligence firmy do sociálních médií ze svého celkového marketingového rozpočtu investují většinou pouze mezi jedním a deseti procenty, tato hodnota se ale bude stejně jako doposud nadále zvyšovat.
Studie se zabývala vývojem sociální reklamy od loňska a jejím výhledem až do roku 2017. Předpovídá, že do roku 2017 se prostředky investované do reklamy na sociálních médiích oproti letošku zhruba zdvojnásobí. Dobře je to vidět na následujícím grafu, který ukazuje minulý a předpokládaný vývoj reklamy na sociálních médiích v USA. Hodnota této reklamy v roce 2012 dosáhla na 4,7 miliardy dolarů, letošek se odhaduje někde kolem 6 miliard a do roku 2017 má součet dosáhnout až na zmíněných 11 miliard.
Sociální média, se sociálními sítěmi v čele, přitom mají marketérům co nabídnout. Základna uživatelů, kteří média tohoto typu navštěvují, je obrovská, a nezanedbatelný je i čas, který jim věnují. Podle studie tráví na Facebooku průměrně uživatelé 12 hodin měsíčně, uživatelé ve věku 18 až 24 let, které může být obtížnější cíleně oslovit některými tradičnějšími způsoby marketingu, pak dokonce 20 hodin. Sociální sítě navíc o svých uživatelích mají celou řadu informací, podle kterých lze reklamu efektivně cílit – to platí především pro Facebook, ale i například Twitter, jehož reklamní nástroje bohužel ovšem zatím nejsou pro ČR dostupné.
Majoritní sociální média jsou také dobře připravená na přechod k mobilnímu užívání internetu, který se děje v posledních letech a díky neustálému přísunu nových modernějších zařízení pravděpodobně bude pokračovat i nadále. Ačkoliv Facebook začal loni s mobilní reklamou až v polovině roku, do konce prosince mu již průběžně generovala 23 procent všech příjmů a celoročně se v jeho hospodaření vyšplhala na 11 procent. Twitter již v té době uváděl, že jeho mobilní příjmy ty z desktopů pravidelně převyšují.
A s mobilní reklamou souvisí i poslední zásadní výhoda, kterou studie vyzdvihuje. Nativní reklamy Facebooku totiž nejenom že mají na mobilech vysokou výkonnost, ale navíc jsou výhodné v tom, že jsou bez větších problémů a složitého vylaďování dostupné zároveň pro přenosné přístroje i desktop. Display reklama tuto výhodu nemá a BIA/Kelsey předpovídá, že do roku 2017 bude jen 20 procent display reklamy mobilní. Jak je vidno z předchozího textu, nativní reklamy na sociálních sítích, minimálně v případě dvou nejdůležitějších, tedy Facebooku a Twitteru, už tuhle hranici překonaly loni.
Celá studie je pro členy BI Intelligence dostupná zde.
Autor: Jindřich Lauschmann, Tyinternety