Exploze online komunit sociálních sítí hýbe internetem. Časy strávené v těchto sítích narůstají třikrát rychleji než časy dedikované internetu obecně. Klasické reklamě v současnosti věří zhruba 14 procent lidí, devadesát procent reklamu rovnou přeskakuje, může-li.
Firmy houfně ustupují od klasického marketingu ve prospěch dialogu se zákazníkem – jak vtipně předesílá i následující video:
Fakta
Přes 400 milionů uživatelů Facebooku na něm denně stráví osm miliard minut – tedy víc než 152 člověkostoletí (!), což odpovídá času, kdy 152 uživatelů bude online připojeno na FB celé jedno století. Dvestě milionů lidí je k tomuto sociálnímu serveru připojeno nepřetržitě. FB překonal ve Spojených státech Google v návštěvnosti.
Počet zpráv na Twitteru již dosáhl 50 milionů za den. Jedni z nejpopulárnějších uživatelů – Ashton Kutcher nebo Ellen DeGeneres mají každý témeř pět milionů stoupenců, tj. víc než počet obyvatel Chorvatska, Norska, Irska nebo Spojených Arabských Emirátů.
Kontent sociálních sítích narůstá stejně dramaticky. Každou minutou přibývá naYouTube dalších 13 hodin videozáznamů. Pouhé shlédnutí denní dávky přírůstků by vyžadovalo víc než dva roky nepřetržitého sledování.
Wikipedia obsahuje přes 15 milionů dokumentů. Analýzy ukazují, že informace v ní obsažené jsou přesnější než v Encyklopedia Britannica. Neanglicky psaného obsahu je v ní až 78%.
V archivu Flickru lze v současnosti nalézt přes 5 miliard fotografií. Čtyři miliardy snímků dosáhl server v říjnu a tři v květnu loňského roku. Dvě miliardy obrázků nabízel Flickr už v listopadu 2007.
Osmdesát procent personálních agentur využívá sociální média k náboru zaměstnanců. Až 95% z nich pracuje přes LinkedIn.
Osmdesát šest procent amerických společností nějakým způsobem pracuje se sociálními sítěmi. Rozpočty firem do sociálních sítí se zvyšují a předpovědi mluví o jejich ročním nárůstu 36% v příštích pěti letech. Za rok 2009 utratily firmy v USA 295 milionů dolarů za integrované kampaně na sociálních sítích a dalších 421 milionů (o 143% více) šlo tamtéž prostřednictvím marketingových agentur.
Integrované kampaně zahrnují jeden nebo více firemních blogů, využívání platforem microbloggingu, monitorování obsahu diskuzních fór či obsahu stránek konkurence, účast v diskusích třetích stran, umísťování reklamy na sociální sítě nebo hledání zaměstnanců přes sociální média.
A co dělají úspěšní?
Dell
Disponuje s více než půldruhým milionem stoupenců svého účtu na Twitteru. Tento kanál od roku 2007 firmě generuje přes tři miliony dolarů ročně.
Wells Fargo
Příklad banky, která dlouhodobě vede dialog se zákazníky přes sociální média. Spravuje hned několik blogů zaměřených na definované zákaznické segmenty, např.Guided By History, The Student LoanDown, The Wells Fargo – Wachowia Blog. Zakaznickou podporu řídí přes Twitter a videoblogují prostřednictvím YouTube. Snaží se i na Facebooku a MySpace. Skutečný social media mix.
Coca-Cola
Jejich stránky na Facebooku založené kdysi dvěma fanoušky, jsou dnes obsahově jedny z nejbohatších a mohou se pochlubit seznamem čítajícím pět a půl milionů fanoušků.
Nike
Spravuje pravděpodobně nejrozsáhlejší počet kanálů na YouTube, kde každá produktová řada má své zastoupení a jasnou strategii pro oslovení různých skupin zákazníků.
Comcast
Ředitel servisní divize, Frank Eliason, osobně komunikuje s 43 tisíci příznivců na firemní stránce Twitteru ohledně jejich zákaznických dotazů a stížností. Zjevně se z této příhody v minulosti dostatečně poučili.
Kodak
Jejich blog A Thousand Words je příkladem dobře fungujícího firemního blogu, který informuje nejenom o produktech společnosti, ale je zaměřen na fotografování obecně.
Jet Blue Airways
Jedna z prvních společností vůbec, která přesunula péči o zákazníky na Twitter a vytvořila z něj svůj hlavní komunikační kanál, na kterém jejich šestičlenný tým zákaznické podpory je k dispozici online v průběhu 24×7.
Starbucks
Káva a konverzace, to jde k sobě. Integrovaná kampaň Starbucks v sociálních médiích je velmi sofistikovaná. Rozběhli zákaznický portál My Starbucks Idea , kde uživatelé mohou předkládat vlastní návrhy na vylepšení zákaznických služeb. Podobně se firma prezentuje na Twitteru, Facebooku (přes 7 milionů sympatizantů) a na svém blogu. Jistě, Starbucks je víc než šálek kávy.