Využívání moderních technologií ve vzdělávání sahá do 20. století, kdy se objevily první základy moderního pojetí vzdělávání založeného na využívání nových technologií.
Jedním z prvních významných technologických průlomů v oblasti vzdělávání bylo zavedení televize do vzdělávacího procesu v 50. letech 20. století. V té době se začaly objevovat také první počítačové programy pro vzdělávání.
V 70. a 80. letech 20. století se objevily první počítačové laboratoře a počítačové programy pro vzdělávání se staly běžnou součástí školních osnov.
V průběhu 90. let se s nástupem internetu a digitálních technologií začalo vzdělávání stále více posouvat do online prostoru. Vznikly první online kurzy a platformy pro e-learning.
V současné době se moderní technologie ve vzdělávání stávají stále důležitějšími a využívají se nejen k získávání nových znalostí, ale také k jejich sdílení a vytváření nových interaktivních způsobů výuky.
Základní historický exkurz bychom měli. Proč ale lidé vlastně začali využívat informační technologie pro vlastní vzdělávání?
Zkrátka využívání informačních technologií pro vzdělávání umožňuje lidem získávat nové znalosti a dovednosti rychleji a efektivněji a zároveň zvyšuje flexibilitu a dostupnost vzdělávání.
Přesto nejde říct, že by bylo vše zalité sluncem. Jsme lidé, takže děláme chyby. Obecně je třeba rozšířený názor, že všichni mladí jsou tzv. digital natives. Jenže někteří studenti a studentky dávají přednost jen omezenému užívání technologií a větší důraz kladou na osobní komunikaci a roli učitele.
Využívání moderních technologií může mít negativní dopady na některé kompetence žáků a studentů:
Vliv moderních technologií na kompetence studentů je velmi komplexní a může se lišit v závislosti na věku studentů, využitých technologiích a mnoha dalších faktorech. Nicméně, tyto studie poukazují na důležitost zvažování negativních dopadů moderních technologií a jejich případných opatření k minimalizaci těchto dopadů v procesu vzdělávání.
Zdroje:
Kopecký, K., & Szotkowski, R. (2018). Moderní informační a komunikační technologie ve výuce (průvodce studiem). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Alhumaid, K. (2019). Four ways technology has negatively changed education. Journal of Educational and Social Research, 9(4), 10.
Eschenbrenner, B., & Nah, F. F. H. (2007). Mobile technology in education: uses and benefits. International Journal of Mobile Learning and Organisation, 1(2), 159–183.
Wiesnerová, E. (2016). Využívají se moderní technologie ve výuce naplno. Em. muni. cz.
Leach, L., & Zepke, N. (2011). Engaging students in learning: A review of a conceptual organiser. Higher Education Research & Development, 30(2), 193–204.
Moderní technologie mění i podobu dalšího vzdělávání dospělých, Národní pedagogický institut České republiky (dříve Národní ústav pro vzdělávání). Národní pedagogický institut České republiky (dříve Národní ústav pro vzdělávání) [online]. Dostupné z: http://archiv-nuv.npi.cz/t/moderni-technologie-meni-i-podobu-dalsiho-vzdelavani.html