Následující vizualizace porovnává práci českých europoslanců. První srovnání zveřejnil v dubnu Open Society Fund, druhé, rovněž v dubnu, think-tank Evropské hodnoty. Třetí porovnání je postaveno na analýze veřejného diskurzu, kdy bylo zkoumáno, kteří europoslanci se objevují ve veřejné debatě, tj. o kterých vůbec česká veřejnost ví.
Poslanci jsou barevně rozlišeni podle stranické příslušnosti. V nabídce lze vybírat z možností docházka, účast na hlasování, vystoupení na plénu, agregovaný číselný výsledek a objem komunikace. V režimu „celá obrazovka“ jsou pak viditelné všechny údaje; zdrojová data lze získat kliknutím na příslušný odkaz „get the data“.
Pozn.: Poslankyně Věra Flasarová přišla do Evropského parlamentu v roce 2014, ve srovnáních z let 2009–13 proto nefiguruje.
Think-tank Evropské hodnoty porovnával vybrané aspekty pracovní aktivity českých europoslanců v období 2009–2013. Studii rozdělil na kvantitativní a kvalitativní část, „přičemž každá z těchto částí sleduje jiné aspekty činnosti europoslanců. Toto rozdělení na dvě odlišně části reflektuje fakt, že zatímco obě části mají převážně informační charakter, je to kvantitativní část, která má širší, přičemž stále do jisté míry omezené, možnosti komparativního pojetí“. Detaily ZDE.
OSF porovnával celkem 8 ukazatelů (kromě počtu zpráv třeba také počet stanovisek předložených navrhovatelem, nebo účast na jmenovitých hlasováních, která je záznamem elektronického hlasování pomocí poslanecké karty). „Hodnocení je založeno na kvantitativní analýze činnosti poslanců v Evropském parlamentu a zahrnuje jak plenární zasedání ve Štrasburku, tak aktivity konající se v Bruselu. Sběr dat proběhl 7. března 2014.“ Sestavený „agregovaný číselný výsledek“ za období 2009–14 naleznete v grafickém přehledu výše. Metodologie a zdroje dat ZDE.
Yeseter Now porovnal objem komunikace o jednotlivých poslancích v období od počátku prosince 2013 do konce března 2014 a dále duben 2014, kdy strany postupně spouštěly kampaň před volbami do Evropského parlamentu. V době kampaně se veřejná debata na českém internetu dotýká zejména Evropské unie jako celku a také stran, které do EP chtějí vyslat své zástupce, podstatně méně veřejnost hodnotí dosavadní práci europoslanců. Ti, kteří do EP kandidují znovu, se stávají středem zájmu převážně kvůli své kandidatuře, nikoli kvůli svému dosavadnímu působení. Z těchto důvodů je období do zahájení kampaně nejvíce vypovídající a je zachyceno v grafech výše.
Objem komunikace zachycuje podíl každého poslance na veřejném diskurzu – v porovnání s jeho kolegy. Východiskem je úhrnný počet příspěvků o všech poslancích dohromady, následně je procentuálně zachyceno, kolik si který poslanec z veřejné debaty „ukrojil“.
Výsledné srovnávací přehledy jsou sestaveny na principu „čím více, tím lépe“, tj. čím vyšší sloupec se u poslance objeví, tím je dotyčný pracovitější nebo tím více o něm (a jeho práci) veřejnost ví.
Foto: JLogan