Kdyby zájem o žánry tištěných periodik přesně odrážel koníčky, kterým se Češi věnují, dalo by se ve zkratce říci, že čím dál víc vaříme, jíme a vysedáváme u televize. Naše zájmy se zužují, ze zorného pole se nám vytrácí sport, informační technologie, ale i bydlení, zahrada a životní styl. Pozvolna nás začíná bavit cestování a příroda, ne však více než bydlení nebo automobilismus. Už nás příliš nebaví ani bulvár.
Pojďte se s námi podívat, co se odehrálo na českém mediálním trhu za uplynulých šest let. Roztřídíme-li ho podle jednotlivých kategorií na deníky, jejich pravidelné tématické přílohy, dále týdeníky a měsíčníky zaměřené na životní styl, sport, hobby, vaření, bydlení, informační technologie a další, zjistíme, že jediné čtyři kategorie, jimž od roku 2008 stoupla čtenost, jsou periodika o vaření (24 %), televizní program (12 %), levnější společenské časopisy (4,2 %) a časopisy zaměřené na cestování a přírodu (2,3 %). V nejobecnější rovině mírně roste zájem o tak zvané spotřebitelské časopisy poskytující běžný servis od tipů na levnější nákupy po doporučení vybraných pořadů v televizi.
Podle odhadů čtenosti, které pravidelně provádí Unie vydavatelů, zaznamenaly všechny zbývající porovnávané kategorie od roku 2008 značný propad ve čtenosti, zejména pak periodika zaměřená na informační technologie (- 66 %), ekonomické časopisy (- 63 %), časopisy zacílené na sport (- 58 %), na zahradu a hobby (- 51 %) a na ženy (- 43 %). Klesá zájem o časopisy pro ženy i pro muže, o bulvár i o seriózní žurnalistiku v celostátních denících. Propadají se lifestylové a hobby časopisy.
Z denního tisku od roku 2008 nejvíc ztrácí Deník (- 38 %), dále pak Mladá fronta Dnes (- 34 %), Sport (- 27 %), Blesk (- 24 %), Hospodářské noviny (- 22 %), Aha! (- 21 %), Právo (- 16 %), Lidové noviny (- 15 %). Neplacenému deníku Metro od roku 2008 stoupla čtenost o 11 % a druhému celostátnímu deníku zdarma E15 (vychází od roku 2009) stoupla čtenost o 25 %. Na Hospodářské noviny však i s tímto navýšením v roce 2014 ztrácí více než 100 tisíc přečtení.
Přílohám deníků se dařilo o něco lépe než samotným deníkům, i u nich se však čtenost od roku 2008 propadá. Obrovský nárůst čtenosti zaznamenala příloha TV Pohoda (89 %), která se v roce 2011 vyšplhala na rekordních 419 tisíc přečtených výtisků
V denních kategoriích bulvár a tzv. seriózní tisk poklesl zájem o nebulvární deníky a jejich přílohy od roku 2008 o 15 %, o bulvární deníky a jejich přílohy pak o 22 %. Bulvár do značné míry suplují zejména levnější společenské časopisy (Rytmus života, Nedělní Blesk, Nedělní AHA!, Magazín Šíp), ale jak uvádíme výše, zájem u tuto kategorii sice od 2008 stoupl, avšak o pouhá 4 %. Navzdory opakovaným tvrzením některých zástupců bulvárních periodik, jak vysoká je po této kategorii poptávka, čtou Češi bulvár méně a stále častěji si vystačí se společenskými rubrikami seriózních nebo spotřebitelských titulů.
Na závěr ještě nabízíme pohled na vývoj čtenosti tří časopisů z kategorie zpravodajských týdeníků.