- Naivní obránci „křesťanské Evropy“ někdy sami nevidí, jak ruku v ruce s teroristy posilují oboustranné strachy a ženou lidi do neřešitelných konfliktů. Přitom právě křesťané, kteří věří a vědí, že všichni lidé jsou jedno Stvoření Boží a že „bližní“ je každý člověk v nouzi, mohou dělat to jediné, co může „střet civilizací“ odvrátit: rozhlížet se ve svém okolí a starat se, aby se v něm lidé v nouzi necítili ještě navíc osamělí a vyloučení. Musejí to ovšem udělat včas.
Teď ale nastane to rozhodující období, kdy je nové okolí buď nějak přijme a pomůže jim, aby se v něm pomalu zabydleli a přestali se ho bát, anebo je naopak zažene do uzavřeného gheta. Moderní společnosti si zakládají na tom, jak jsou „otevřené“, bohužel tím většinou myslí jen tolik, že nikoho neutlačují a nechají ho prostě být. Můžeš tu žít a pracovat, ale musíš se o sebe postarat sám – jsme si přece všichni rovni. Jednotlivým exulantům a emigrantům nic jiného nezbývá, a tak to většina nějak zvládne, i když to vůbec není snadné.
Jenže když jich přijdou najednou tisíce a okolí se k nim nechová právě přátelsky, mohou se strachu z cizoty bránit naopak tím, že si začnou budovat svá vlastní a výlučná společenství. Tím spíš, když třeba ženy nechodí do práce, jak byly z domova zvyklé, nenaučí se jazyk a děti budou vychovávat, jako kdyby žily na turecké nebo marocké vesnici. Dokud aspoň muži mohou pracovat, má taková domácnost přece jen nějaké lidské spojení s okolní společností a může se jí pomalu přestávat bát. Časem dokáže překonat i nepříjemné konflikty, nahodilé ústrky, projevy pohrdání a třeba i xenofobie, jaké v běžném lidském soužití vždycky vyskytnou.
Ale co když se to tenké spojení se společností – nejčastěji právě v podobě zaměstnání – najednou přeruší? Muž ztratí práci, dorůstající děti se nedostanou do škol, a ke společenské izolaci přibyde ještě obyčejná nouze. Cizinec nemá příbuzné a přátele, leda právě v náhradním společenství lidí stejného osudu, což je pro muslimy ovšem mešita. Ve Francii naštěstí většina imámů pochází také z francouzsky mluvících zemí, jsou to lidé jakž takž integrovaní a rozumní, takže například zákaz nošení šátků většinou podpořili.
Jenže jednou ze zvláštností islámu je také to, že nemá žádnou církev a muslimská společenství tradičně splývala se státy. Muslimskému panovníkovi je tradičně podřízen i každý imám, kdežto pokud nežije v muslimské zemi, je najednou sám sobě papežem. A pokud má náhodou s okolní společností také špatné zkušenosti, může svoji obec začít aktivizovat proti ní. Může plamenně kritizovat její nedostatky, špatné mravy moderních Evropanů, a naopak horovat pro tu pravou a čistou muslimskou společnost, kde vládne přísná šaríja a každý poklesek se náležitě trestá. V duchu Koránu, který nezná velké pochybnosti, je může ujišťovat o tom, jak právě oni mají Boha na své straně – a z frustrovaného mladíka se stane boží bojovník. Takhle vzniká islamismus, který opravdu nahání strach.
Tento proces je dnes podrobně popsán a zpracován (česky např. I. Buruma, Vražda v Amsterodamu), jenže pro média a širokou veřejnost je to moc složité. A tak se vztah islámu k moderním společnostem redukuje na extrémní výstřelky děsivé brutality. Výsledek je primitivní představa nebezpečných nepřátel nebo rovnou „říše zla“, která ve skutečnosti silně pomáhá z domnělého nepřátelství dělat skutečné.
Naivní obránci „křesťanské Evropy“ někdy sami nevidí, jak ruku v ruce s teroristy posilují oboustranné strachy a ženou lidi do neřešitelných konfliktů. Přitom právě křesťané, kteří věří a vědí, že všichni lidé jsou jedno Stvoření Boží a že „bližní“ je každý člověk v nouzi, mohou dělat to jediné, co může „střet civilizací“ odvrátit: rozhlížet se ve svém okolí a starat se, aby se v něm lidé v nouzi necítili ještě navíc osamělí a vyloučení. Musejí to ovšem udělat včas.
(Univerzum, 20. 2. 2015)
zveřejněno s laskavým svolením autora
Další manipulační článek, tohle není snad možný Vy nečtete co se děje ve Francii a VB. Pouliční nepokoje, vyhrožování jinak nábožensky založeným původním obyvatelů. Komunitní čtvrti kde se snaží zavádět právo Šaría. Kdo Vás za tyhle řeči platí. Projděte se někdy ve čtvrtích kde je muslimská komunita se svou přítelkyní v letních šatech a s plechovkou piva v ruce. Pokud ještě budete moci psát tak nám o tom dejte referát.
Petr Kslinger: Očividně máte velké problémy s interpretací textu. Jan Sokol se snaží poukázat na určité (samozřejmě nikoliv všechny) příčiny vzniku problémů, o kterých vy píšete.
Petr Kslinger má samozřejmě pravdu.
a malý výňatek z článku.
Muž ztratí práci, dorůstající děti se nedostanou do škol, a ke společenské izolaci přibyde ještě obyčejná nouze.
A proč tedy taková statistika z Anglie ?
Téměř 50 % muslimské populace ve Velké Británii v ekonomickým činném věku je neaktivních.
Žil jsem a pracoval v Anglii delší dobu, v pracích například ve skladech jsem nepotkal jediného muslima,jediného.
K jejich kriminalitě v západní Evropě už se nebudu vyjadřovat. Nemá to smysl. Určité skupiny lidí to prostě vidět nechtějí.
Vy jste ukázkový manipulátor, Martine. Jednak to, že si myslíte, že jste v práci nepotkal muslima, automaticky neznamená, že jste muslima skutečně netkal. Možná jste to na něm jenom nepoznal. A rozhodně z toho automaticky nemůžete odvozovat, že muslimové nepracují.
K vašim údajům o ekonomické neaktivitě (zdroj neuvádíte):
2010: V Česku pracuje méně než polovina obyvatel (http://byznys.ihned.cz/c1-40364910-csu-v-cesku-pracuje-mene-nez-polovina-obyvatel)
2013: Polovina české populace nepracuje (http://www.novinky.cz/ekonomika/293989-polovina-ceske-populace-nepracuje.html)
2014: V Česku je zaměstnaných přes 5,5 milionu lidí – zbytek populace je ekonomicky neaktivní. (http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/1015382-odbory-doporucuji-vyjednat-narust-mezd-o-pet-procent)
Ke kriminalitě se možná raději nevyjadřujte :-)